Jadilah pekerja beretika
Pada suatu masa dahulu, majikan memandang tinggi pada kelayakan dan pekerja mahir utk menjalankan tugas di pejabat, namun situasi kini telahpun berubah.
Walaupun kedua perkara trsbut masih diambilkira, namun majikan kini sedar bhw kejayaan seseorang pekerja juga bergantung pada etika kerja yang membabitkan bnyak pihak spt teman sekerja, pelanggan, pihak pengurusan dan secara tdk langsung, kejayaan atau kejatuhan sesebuah organisasi.
Etika adalah satu prinsip tentang perlakuan yang betul. Mempunyai etika yang baik bermaksud menjadi seorang yang jujur dan rajin berusaha. Anda perlu hebat didlm kedua-dua bidang, iaitu cemerlang ketika menjalankan tugas dan mempunyai etika yang baik utk berjaya dlm kerjaya.
Pekerja yang kurang mahir boleh dilatih supaya menjadi mahir dlm bidang yang diterokai, namun tidk mudah utk melatih seseorang menjadi pekerja yang beretika kerana sifat ini harus ditanam sejak awal melalui didikan ugama dan moral.
Jika pegangan agama anda kuat, anda tidak akan mudah terjebak dgn perkara2 yg terlalu mementingkan diri sendiri dan hal duniawi sahaj spt ingin cepat kaya sehingga sanggup melanggar prinsip dan peraturan kerja, inginkan kehidupan glamor sehingga sanggup melakukan perkara2 yg boleh menjatuhkan maruah diri, ingin cepat naik pangkat sehingga sanggup menghacurkan kerjaya org lain dan bermacam-macam lagi yang dilakukan, semata-mata utk memuaskan diri tanpa memikir akibat yg terpaksa ditanggung oleh syarikat.
Utk menjadi pekerja yang beretika perkara2 berikut antara yg harus anda beri perhatian dan lakukan:
Kedatangan - Sampai ke pejabat awal atau pd waktu yang ditetapkan dan beritahu lebih awal jika anda ingin mengambil cuti. Ini utk memastikan agar pengurusan kerja dpt diteruskan dgn lancar walaupun tanpa kehadiran anda.
Perlakuan - Tampilkan kesetiaan, amanah, jujur dan sifat-sifat baik spt boleh diharap utk melakukan sesuatu boleh dipercayai, berdisiplin, melakukan sesuatu tanpa disuruh (inisiatif) dan bertanggungjawab. Jauhkan diri dari menerima dan memberi rasuah, mencuri barangan pejabat, terlibat dlm gangguan seksual, menipu syt, melarikan wang syt dan perkara2 lain yg boleh memudaratkan diri dan menjatuhkan imej syt.
Kerja Kumpulan - Hormati pandangan org lain dan mampu bekerjasama didlm kumpulan.
Ketrampilan -Berpakaian yg sesuai dan tdk menjolok mata, mengambil berat tentang kebersihan diri, beradab dan bersopan santun.
Sikap -Bersikap positif
Kemahiran Pengurusan -Mahir dlm pengurusan diri, pengurusan masa, pengurusan tekanan dan mampu menghadapi perubahan dgn sifat terbuka.
Komunikasi - Boleh bekomunikasi dan berinteraksi dgn baik. Jika berhadapan dgn konflik, jgn cepat melenting dan mengeluarkan kata-kata kesat yg boleh mengeruhkan lagi keadaan.
Bekerjasama -Serlahkan sifat kepimpinan dan jalin hubungan baik dgn bos dan teman sekerja.
Hormat -Menghormati semua org dan boleh menjalankan tugas dgn baik dlm apa jua keadaan dan tekanan.
Bila anda mempunyai etika kerja yg positif dan cemerlang didlm kerjaya, anda bukan shj akan rasa seronok tetapi juga akan menjadi lebih yakin dgn diri kerana anda tahu anda tlh melakukan sesuatu kebaikan yg menguntungkan diri dan syt dimana anda bekerja.
Jatuh bangun sesebuah organisasi bergantung kpd sumbangan tenaga setiap peringkat pekerja. Seorang pencuci tandas akan ttp dihormati jika beliau menjalankan tugas dgn ikhlas, sopan dan memberikan khidmat yang terbaik iaitu memastikan tandas sentiasa bersih utk digunakan oleh semua pekerja dan pelawat yg dtg ke premis syt.
Jadilah pekerja yg cemerlang dan beretika agar kehidupan anda dan kehidupan org disekeliling anda menjadi lebih bermakna.
Walaupun kedua perkara trsbut masih diambilkira, namun majikan kini sedar bhw kejayaan seseorang pekerja juga bergantung pada etika kerja yang membabitkan bnyak pihak spt teman sekerja, pelanggan, pihak pengurusan dan secara tdk langsung, kejayaan atau kejatuhan sesebuah organisasi.
Etika adalah satu prinsip tentang perlakuan yang betul. Mempunyai etika yang baik bermaksud menjadi seorang yang jujur dan rajin berusaha. Anda perlu hebat didlm kedua-dua bidang, iaitu cemerlang ketika menjalankan tugas dan mempunyai etika yang baik utk berjaya dlm kerjaya.
Pekerja yang kurang mahir boleh dilatih supaya menjadi mahir dlm bidang yang diterokai, namun tidk mudah utk melatih seseorang menjadi pekerja yang beretika kerana sifat ini harus ditanam sejak awal melalui didikan ugama dan moral.
Jika pegangan agama anda kuat, anda tidak akan mudah terjebak dgn perkara2 yg terlalu mementingkan diri sendiri dan hal duniawi sahaj spt ingin cepat kaya sehingga sanggup melanggar prinsip dan peraturan kerja, inginkan kehidupan glamor sehingga sanggup melakukan perkara2 yg boleh menjatuhkan maruah diri, ingin cepat naik pangkat sehingga sanggup menghacurkan kerjaya org lain dan bermacam-macam lagi yang dilakukan, semata-mata utk memuaskan diri tanpa memikir akibat yg terpaksa ditanggung oleh syarikat.
Utk menjadi pekerja yang beretika perkara2 berikut antara yg harus anda beri perhatian dan lakukan:
Kedatangan - Sampai ke pejabat awal atau pd waktu yang ditetapkan dan beritahu lebih awal jika anda ingin mengambil cuti. Ini utk memastikan agar pengurusan kerja dpt diteruskan dgn lancar walaupun tanpa kehadiran anda.
Perlakuan - Tampilkan kesetiaan, amanah, jujur dan sifat-sifat baik spt boleh diharap utk melakukan sesuatu boleh dipercayai, berdisiplin, melakukan sesuatu tanpa disuruh (inisiatif) dan bertanggungjawab. Jauhkan diri dari menerima dan memberi rasuah, mencuri barangan pejabat, terlibat dlm gangguan seksual, menipu syt, melarikan wang syt dan perkara2 lain yg boleh memudaratkan diri dan menjatuhkan imej syt.
Kerja Kumpulan - Hormati pandangan org lain dan mampu bekerjasama didlm kumpulan.
Ketrampilan -Berpakaian yg sesuai dan tdk menjolok mata, mengambil berat tentang kebersihan diri, beradab dan bersopan santun.
Sikap -Bersikap positif
Kemahiran Pengurusan -Mahir dlm pengurusan diri, pengurusan masa, pengurusan tekanan dan mampu menghadapi perubahan dgn sifat terbuka.
Komunikasi - Boleh bekomunikasi dan berinteraksi dgn baik. Jika berhadapan dgn konflik, jgn cepat melenting dan mengeluarkan kata-kata kesat yg boleh mengeruhkan lagi keadaan.
Bekerjasama -Serlahkan sifat kepimpinan dan jalin hubungan baik dgn bos dan teman sekerja.
Hormat -Menghormati semua org dan boleh menjalankan tugas dgn baik dlm apa jua keadaan dan tekanan.
Bila anda mempunyai etika kerja yg positif dan cemerlang didlm kerjaya, anda bukan shj akan rasa seronok tetapi juga akan menjadi lebih yakin dgn diri kerana anda tahu anda tlh melakukan sesuatu kebaikan yg menguntungkan diri dan syt dimana anda bekerja.
Jatuh bangun sesebuah organisasi bergantung kpd sumbangan tenaga setiap peringkat pekerja. Seorang pencuci tandas akan ttp dihormati jika beliau menjalankan tugas dgn ikhlas, sopan dan memberikan khidmat yang terbaik iaitu memastikan tandas sentiasa bersih utk digunakan oleh semua pekerja dan pelawat yg dtg ke premis syt.
Jadilah pekerja yg cemerlang dan beretika agar kehidupan anda dan kehidupan org disekeliling anda menjadi lebih bermakna.
3 Comments:
At 8:27 PM,
Mamamanja said…
ermm.... awak antara pekerja yg beretika ke idak? hehehehe... panjang lak citer ari ni erk? kalo en adznam baca tuh tinggi spektra ujung taun nih! huhuhu
At 1:01 AM,
ibuVouge said…
wah kakdah dapat 4.5 tahun...
At 9:16 AM,
Anonymous said…
bekerja bukan hanya untuk mencari rezeki tetapi dgn bekerja ianya boleh ianya boleh membentuk dan membina kehidupan kita yg ada
Post a Comment
<< Home